Stor hæder til nordjysk bilforhandler

13 februar 2023

Den nordjyske bilforhandler, NOVABIL A/S, i Hjørring er netop blevet tildelt den fineste hæder en bilforhandler kan opnå fra Toyota i Danmark som årets Ichiban-forhandler. Den fornemme Ichiban-pris bliver uddelt hvert år til den Toyota-forhandler i Danmark, der har ydet det absolut bedste inden for en række områder heriblandt kundeservice, salg og værkstedsloyalitet.

Toyota har i årtier været kendt for at tilbyde landets bedste kundeservice. Men ét sted i Danmark ligger den høje service alligevel på et niveau, der overgår alle andre Toyota-forhandlere. Det er i Hjørring, hvor bilforhandleren NOVABIL A/S har til huse med en af sine fire forretninger.

NOVABIL A/S i Hjørring er netop blevet tildelt prisen som årets Ichiban-forhandler 2023 og kan dermed kalde sig de bedste af de bedste. Ichiban er nemlig den fornemmeste hæder blandt Toyota-forhandlere og tildeles hvert år den Toyota-forhandler, der har ydet det absolut bedste inden for en række områder heriblandt kundeservice, salg og værkstedsloyalitet. Og det har NOVABIL A/S i Hjørring altså formået bedre end nogen anden.

Det er første gang, at NOVABIL A/S i Hjørring scorer den fornemme pris, og anden gang NOVABIL A/S kan kalde sig årets Ichiban-forhandler. Første gang var i 2020, hvor forretningen i Brønderslev tog hæderstitlen. Glæden var bestemt ikke mindre denne gang hos indehaver Niels Pedersen.

"Det er helt fantastisk, og vi er alle sammen i afdelingen pavestolte, men samtidig også meget ydmyge. For det er jo vores fantastiske kunder gennem året, der har talt, og derigennem givet os den størst mulige anerkendelse," bemærker Niels Pedersen.

Forsmag på jubilæum
Selve kåringen og prisoverrækkelsen foregik ved Toyotas årlige award show, der i år blev holdt på Centralværkstedet i Aarhus. Her var alle Toyota-forhandlere i Danmark samlet til en festlig aften, hvor man fik en forsmag på koncernens kommende 60-års jubilæum i Danmark, der ligger i sensommeren.

Stemningen var således helt i top, og da NOVABIL’s navn blev råbt op til allersidst i award showet, kom det som en stor overraskelse for hele teamet.

"Vi sad sammen med et par andre Toyota-forhandlere ved bordet, og de var hver især løbet med nogle andre priser og begyndte at drille os, om vi ikke også skulle have en pris. Og så tog vi hovedprisen," griner Niels Pedersen og genkalder øjeblikket, hvor hans og resten af Hjørring-afdelingens arme røg i vejret.

"Vi vidste godt, at vi lå med i toppen, men vi blev alligevel mega overrasket, da vi hørte vores navn," fortæller han.

Hemmeligheden bag succesen
NOVABIL A/S har udover forretningen i Hjørring også afdelinger i Brønderslev, Skagen og Frederikshavn. Sidstnævnte afdeling har allerede sagt, at de tager Ichiban-prisen næste gang, smiler Niels Pedersen og løfter en flig af hemmeligheden bag succesen i Hjørring.

"Vi forsøger at arbejde ens i alle afdelinger, og det er småting, der adskiller dem fra hinanden. Alle medarbejdere går det ekstra skridt for kunden og forsøger at gøre noget ekstra i forhold til, hvad kunden forventer. Vi sætter en kæmpe ære i at sikre, at kunden får den bedste oplevelse, og at tingene bliver gjort rigtigt første gang, så kunden ikke behøver at komme tilbage og få rettet noget. Det gælder både på værkstedet, og når der skal leveres en ny bil. Der er styr på processerne, og det er så alt sammen gået op i en højere enhed i Hjørring med meget positiv feedback fra kunderne gennem hele året," fastslår indehaveren.

Enestående kundeservice og høj kundetilfredshed er helt generelt nogle af Toyotas vigtigste fokusområder. Det skinner igennem i den årlige store danske tilfredshedsundersøgelse, AutoIndex, som Loyalty Group står bag. Her har Toyota i hele 20 år i træk haft de mest tilfredse kunder hos forhandlerne og på værkstederne blandt alle bilmærker.

Høj kundetilfredshed
Det er importøren Toyota Danmark A/S, der uddeler Ichiban-prisen hvert år. Her fremhæver adm. direktør, Alar Metsson, den generelt høje kundetilfredshed hos Toyotas forhandlere og på værkstederne.

"Vi har et særdeles stærkt og yderst kompetent netværk af forhandlere og værksteder, som er klar til at yde en meget høj kundeservice. Vi ønsker at behandle kunderne, som er de gæster i vores hjem, og sigter efter at give dem en oplevelse, der ligger ud over deres forventninger, og som gør, at de ser deres lokale Toyota-forhandler som den bedste forhandler i byen. NOVABIL i Hjørring er derfor fuldt fortjent vinder af Ichiban-prisen," siger Alar Metsson hos Toyota Danmark.

Hos NOVABIL A/S vil man internt benytte Ichiban-prisen til bl.a. at vise sin store anerkendelse af medarbejdernes indsats.

"Det er først og fremmest et kæmpe skulderklap til medarbejderne og en anerkendelse af det store stykke arbejde, de har gjort. Men det skal helt sikkert også fejres på anden vis internt," lyder det fra indehaver Niels Pedersen.

"Vi planlægger at lave et arrangement i afdelingen, hvor vi skal fejre det og på den måde også internt vise vores anerkendelse over for afdelingen," fortæller han.

Ichiban-prisen anerkender, at man til fulde efterlever Toyotas filosofi om at sætte kunden først. Den uddeles over hele Europa til én forhandler i hvert land en gang om året. Ichiban er i øvrigt et japansk ord lånt fra "Okyakusama Ichiban", der betyder "kunderne først".